Tycker du det känns jobbigt att marknadsföra dig själv? I så fall har jag full förståelse för det. För mig har marknadsföring länge varit ett knepigt kapitel och en av baksidorna med att driva eget. Dels på grund av jag haft dåliga associationer till ordet ”marknadsföring”, dels för att jag alltid varit mycket privat av mig som person.
Historiskt sett har marknadsföring gått ut på att störa, manipulera och övertala folk att köpa till (nästan) varje pris, vare sig de behöver det man säljer eller inte. Det är ju inte särskilt konstigt om du inte vill göra på det viset, eller vill riskera att ditt varumärke associeras med den sortens metoder.
Grejen är att vi ofta inte har några problem att marknadsföra andra som vi tycker gör bra saker. För marknadsför är ju faktiskt precis det vi gör när vi talar väl om och rekommenderar någon eller något till andra, trots att det inte alls känns som marknadsföring.
Problemet är att när det kommer till oss själva kan det bli svårare att göra det på ett sätt som känns naturligt. Jante har självklart ofta ett finger med i spelet här, man får ju inte framhäva sig själv.
Det går att marknadsföra sig på ett sätt som känns bra
Det går att marknadsföra sig på ett bra sätt; ett sätt som hjälper andra, vårdar våra relationer och bygger tillit. Och tack vare webben är möjligheterna för detta större än någonsin.
Under åren, allteftersom jag hittat rätt förebilder och information, har jag dock blivit alltmer övertygad om att det är fullt möjligt att marknadsföra sig på ett sätt som känns bra.
Många gör det redan, även om det fortfarande är det gamla sättet som verkar dominera. Men nyckelordet här är verkar, för poängen är att bra marknadsföring inte märks. Vi tänker inte på den som marknadsföring eftersom den inte väcker de vanliga känslorna av motstånd. Bra marknadsföring handlar dessutom om mottagaren, inte om oss själva (tji fick du, Jante!).
Det går att marknadsföra sig på ett bra sätt; ett sätt som hjälper andra, vårdar våra relationer och bygger tillit. Och tack vare webben är möjligheterna för detta större än någonsin. Det som behövs är tid, mod, tålamod och omsorg. För det tar tid att bygga något som gör skillnad och det krävs mod för att visa sig sårbar och lägga ner tid, kraft och pengar på något som kanske inte fungerar.
Man måste också våga gå emot strömmen och göra något annorlunda. För trycket att göra ”som alla andra” kan vara starkt. Inte bara från omvärlden utan även från oss själva. Webben har stor potential, men är fortfarande i sin linda. Mycket kan fortfarande förbättras och det är upp till oss att göra det.
Bra marknadsföring är generös och handlar om att hjälpa
Bernadette Jiwa, från The Story of Telling, har en fin beskrivning av hur hon ser på marknadsföring:
”Marknadsföring handlar inte bara om att sälja. Marknadsföring handlar om att hjälpa. Det handlar om att ha mod att visa sig sårbar. Det handlar om att berätta historier som förändrar folk. Det handlar om att hjälpa dem fatta beslut som de inte kommer ångra senare. Rätt gjord är marknadsföring generös. Det är arbete som gör skillnad för folk som bryr sig. Men det är inte den typ av marknadsföring de flesta känner till och inte den typ av marknadsföring som många gör. Det är upp till oss att göra det bättre. Att göra marknadsföring som vi är stolta över. För att vi kan.”
”Bra marknadsföring” är marknadsföring som du kan känna dig stolt över och som din mottagare gärna tar emot och har nytta av. Den handlar om dem och inte om dig. Bra marknadsföring är sådan som mottagarna skulle sakna om den upphörde. Är inte att sträva efter det ett bättre sätt att bygga både varumärke, tillit och långsiktiga kundrelationer på?
Betyder det att allt vi gör måste bli perfekt så varje gång? Självklart inte. Mitt mål är att kontinuerligt lära mig så mycket som möjligt och öva. Nu är jag precis i början av det här arbetet, vilket innebär att mycket av det jag gör kanske inte alls blir så bra som jag vill, eller tas emot på det sätt jag vill. Men det finns inga genvägar, man måste göra saker och våga visa dem för att kunna bli bättre.
Det är de erfarenheter och tankar jag stöter på framöver i denna process som jag vill dela med mig av till dig på den här bloggen.
Hur är ditt förhållande till marknadsföring?
Jag hoppas att du, kära läsare, vill hänga med. Kanske du är eller har varit på en liknande väg själv. Oavsett vilket skulle det vara väldigt roligt om du ville dela med dig av dina tankar, frågor eller erfarenheter nedan.
Har du lika svårt för att marknadsföra dig själv som jag? Eller har du själv kommit så pass långt att du känner stolthet över din marknadsföring och får bra respons från mottagarna? Kanske har du exempel på marknadsföring som du gillar. Berätta och kom gärna med tips! Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter!
Du kan även alltid mejla till mig med eventuella frågor eller problem som du brottas med. Kanske dyker svaret upp i ett nytt inlägg här på bloggen framöver. Skicka dem till [email]jenny@webbviken.se[/email]
Tips på bra artiklar om bra marknadsföring
- Permission marketing – Seth’s Blog av Seth Godin
“Permission marketing is the privilege (not the right) of delivering anticipated, personal and relevant messages to people who actually want to get them.” - Building Genuine Brand Identity – Thrive Global av Jeffrey Davis
“With online engagement, you get the opportunity to shape your brand’s story and drive the narrative of your business. Traditional advertising is missing one key ingredient: collaboration with your audience who could become your community.”